Rosacea is een veel voorkomende chronische huidaandoening van het gezicht. Roodheid (erytheem) gepaard met kleine uitgezette bloedvaatjes (couperose), papels (pukkels, bultjes) en pustels (puistjes) zijn de uiterlijke kernmerken van de aandoening rosacea. Oogafwijkingen komen soms voor en kunnen ernstige zijn. De huidaandoening is goed te onderdrukken maar tot op heden is de oorzaak onbekend. Uitlokkende factoren kunnen de klachten verergeren; dit kan voor iedereen verschillend zijn. Over het algemeen is het goed om alcohol, cafeïne, hete baden of heet douchen en sterk gekruid eten te vermijden. Bescherm je huid ook goed tegen uv-stralingen.
Verschillende stadiums van rosacea;
  • Stadium 1: rode opvlammingen, diffuse roodheid door vaatverwijding en kleine gesprongen bloedvaatjes in het gezicht.
  • Stadium 2: kleine rode bultjes en puistjes van speldenknopgrootte. In combinatie met de efflorescentie van stadium een.
  • Stadium 3: uiteindelijk kan er een grovere huidstructuur ontstaan, met in sommige gevallen rhinophyma (vergroving van de neus).
Behandelmogelijkheden:
Door een combinatie van verschillende methodes is rosacea goed te reduceren. Afhankelijk van de klachten en het huidbeeld kunnen de verschillende kenmerken van rosacea behandeld worden. Het resultaat is afhankelijk van de ernst. Bij Laserkliniek Maastricht werken daarom de Dermatoloog dhr. I. Beciri en de huidtherapeuten vaak samen bij een behandeltraject voor rosacea.
De verschillende behandelmogelijkheden die ingezet kunnen worden zijn; antibiotica, huidverzorging, licht- en lasertherapie, oppervlakkige peeling.
Mocht u meer informatie willen maak dan kosten loos en vrijblijvend een afspraak bij Laserkliniek Maastricht.
Laserkliniek Maastricht
Gubbelstraat 22