Hirsutisme is een overmatige haargroei volgens het mannelijke beharingspatroon bij vrouwen. Dat betekent dat er haren groeien op plaatsen waar vrouwen normaal geen haren hebben, zoals op het gezicht, in de hals, op de borst, rondom de tepels, op de onderbuik, en op de benen. De haren zijn ook donkerder en stugger van structuur. Hirsutisme komt vaak voor, circa 5% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft er last van.

Verschillende oorzaken van hirsutisme:

• De oorzaak is meestal een te hoog gehalte testosteron in het bloed. Androgenen worden geproduceerd in ovarium (via LH) en bijnierschors (via ACTH). Zij produceren de helft van het testosteron, de rest wordt gevormd door perifere omzetting van androsteendion, DHEA en DHEAS. In de huid wordt testosteron door 5-alfa-reductase in dihydrotestosteron omgezet, dat de androgeenreceptoren van de haren sterk stimuleert. Vellushaarfollikels kunnen daardoor terminale haren gaan produceren. Hirsutisme kan ook worden veroorzaakt door een verhoogde gevoeligheid van de haarfollikel voor androgenen of door een verhoogde activiteit van 5-alfa-reductase.
  • Bij het polycysteus ovarium syndroom (PCOS) ontstaan cysten in de ovaria, die teveel testosteron aanmaken. Naast hirsutisme is er ook een onregelmatige menstruatie en infertiliteit. Patiënten met PCOS hebben een verhoogd testosteron, soms verhoogd DHEAS en androsteendion.
  • Bij een deel van de vrouwen is hirsutisme erfelijk bepaald, meerdere vrouwen in de familie hebben last van overbeharing. Dit ziet men voornamelijk bij Turkse, Marokkaanse of Griekse families. Het kan zijn dat zij teveel testosteron in het bloed hebben, maar het kan ook zijn dat de hoeveelheid testosteron normaal is, maar dat de haren er verhoogd gevoelig voor zijn.
  • Behalve in de eierstokken wordt testosteron ook in de bijnieren gemaakt. Bij aandoeningen aan de bijnieren kan ook hirsutisme ontstaan. Dit wordt ook wel endocrinologische aandoeningen genoemd.
  • Sommige geneesmiddelen kunnen hirsutisme veroorzaken.

Behandelmogelijkheden:

Hormonale hirsutisme wordt primair behandeld door de gynaecoloog. Is de oorzaak een medicijn, dan dient deze zo mogelijk te worden aangepast. Om de haren te laten reduceren zou er een laserbehandeling toegepast kunnen worden.

Bij laserkliniek Maastricht werken de huidtherapeuten met de Alexandriet laser 755nm en de ND-YAG laser 1064nm. Met deze lasers kunnen alle huidtypen behandeld worden (huidtype 1 t/m 6).
Mocht u meer informatie willen maak dan kosten loos en vrijblijvend een afspraak bij Laserkliniek Maastricht.
Laserkliniek Maastricht
Gubbelstraat 22